4.12.07

Dos llibres de cançons de Nadal imprescindibles

Són molts i variats els llibres de cançons de Nadal, obres que recullen una llarga tradició folklòrica coral. Cada lloc té les seues nadaletes típiques, però hi ha algunes que tan sols es canten en un lloc determinat.

Hui us volem aconsellar dos llibres que considerem fonamentals, doncs la selecció de les seues cançons està molt acurada. Són llibres que ens serveixen per a conèixer millor el nostre ric folklore i per a difondre'l als xiquets i xiquetes:

-Joan Amades. Les cent millors cançons de Nadal. Edicions 62 (2004)
-Montserrat Busqué i Marta Badia. Arola Editors
Tunc que tan tun. Cançoner de Nadal 1 per als més menuts. (2002)
Tunc que tan teta. Cançoner de Nadal 2 per als més menuts. (2002)

El primer, de Joan Amades (amb la col·laboració de Joan Tomàs en l'aspecte musical) recull el bo i millor del cançoner nadalenc català, reproduint-ne text i melodia. El seu treball conserva un gran valor, com a testimoni secular de la sensibilitat dun país, com a lectura que ens invita al record i a la descoberta i, també, com a eina profitosa de consulta.
El segon està format per dos volums i, a més de reproduir el text i melodia, s'acompanya d'un seriós i interessant estudi del folklore cantat a les festes de nadal en els llocs de parla catalana, més un glossari i bibliografia. Ambós llibres són un material imprescindible per a tenir, per exemple, a l'escola.
Reproduïm una d'aquestes cançons, en aquest cas del País Valencià, que segons les autores del llibre té el seu origen a Altea.

A Betlem me'n tinc d'anar
A Betlem me'n tinc d'anar
i un xiulet m'he de comprar.
Xiu, xiu, xiu farà el xiulet;
xibilí, xibilà,
si voleu venir,
a Betlem me'n vaig.
*

A Betlem me'n tic d'anar
un tabal m'he de comprar.
Plam, plam, plam farà el tabal;
tabaló, tabalà,
si voleu venir,
a Betlem me'n vaig.
*

A Betlem me'n tinc d'anar
un carranc m'he de comprar.
Ranc, ranc, rac farà el carranc;
carranquí, carrancà,
si voleu venir,
a Betlem me'n vaig.

Podem continuar la cançó amb altres instruments. És molt divertida i rítmica.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Gracies per tots el llibres, poemes i recursos que en ofereixes per a difondre la poesia, en nadal i cada dia de l'any. un bloc molt bo aquest. Pepa Murta (Xàtiva)

Anònim ha dit...

No coneixia el llibre de Joan Amades. Els altres dos llibres de M. Busqué i Marta badia són magniífics. Una gran llavor recopilatòria.
Petons. Diana Núñez (Sabadell)

Anònim ha dit...

podrieu aber posat la pertitura!!!

Sàlvia ha dit...

La partitura d'aquesta i moltes més cançons estan al llibre, que pots consultar en qualsevol Biblioteca Pública.

Però, a més a més, tens la partitura a internet, doncs hi ha moltes versions de text sobre la mateixa nadaleta.

Pots veure-la a:
http://usuarios.lycos.es/nadalescatalanes/pdffiles/2ABetlem.pdf

Maria Mestra ha dit...

Hola! Us volia comentar que jo conec aquesta cançó de fa molts anys i m'ha sorprès que li hagueu canviat la lletra (A Betlem me'n "tinc d'anar") quan l'original (A Betlem me'n vull anar) no presenta cap problema, crec. Trob que això del "tenir que" és una castellanada i una súper incorrecció i hauríem d'anar molt alerta d'ensenyar cançons amb incorreccions perquè és una manera molt eficaç de perpetuar-les. Igualment, les cançons són un mitjà excel·lent per transmetre i conservar paraules i expressions pròpies i n'hauríem de fer un bon ús. Moltes gràcies pel blog!
Maria. Mestra de música