11.3.09

Consumir preferentemente, llibre de poesia juvenil

Per a la gent jove (de cos i d'esperit), tant si li agrada o no la poesia, us volem aconsellar un llibre de Raul Vacas molt interessant: Consumir preferentemente. El llibre està editat per Anaya Infantil y Juvenil, dins de la seua col·lecció Otros espacios.
Hui en dia som consumidors, comsumim de tot, a tota hora i en totes parts. També són consumidors de temps, d'energies, d'amor, de records, de sentiments... Consumidors consumats. Y de consumidors i consumisme parla aquest llibre fantàstic, seccionats en diferents apartats -com els productes d'un supermercat-. La secció de "perecederos" inclou poemes sobre la nit i la mort; la de productes de primera necessitat inclou poemes de l'amor; la mort com article de luxe; sota el títol "no retornable" aprèixen records, tristors que malgrat haver-hi caducat no són retornables. I aíxi, poc a poc, donem un passeig per aquesta tenda de la poesia i de la vida fins aplegar al final "últimos días (liquidación de existencias)" amb poemes que ens parlen de la mort.
Com bé diu al pròleg, Raúl Vacas, la literatura y la vida son la misma cosa. Un poemari excel·lent per a joves, amb poemes clars, que juguen amb frases fetes, antirretòriques, amb un llenguatge col·loquial i, a la vegada, ben elaborat.
Les il·lustracions de Pep Montserrat arrodoneixen el llenguatger poètic amb la seua plasticitat creativa.
D'entre tot el poemari, com que aquest mes estem omplint el blog de poemes al voltant de la dona, hem triat Cenicientas. Un tastet desmitificant a les ventafocs actuals.

Post-it(Raul Vacas)

Perdón por el amor que a veces no se darte y se evapora.
Perdón por recordarte que el silencio existe,
que la mentira es un artículo de moda,
que tus lágrimas son lluvia destilada.
Perdón por enredarme en el ovillo del orgullo
y descuidar la calma y la ternura.
Perdón por no encontrar la frase exacta
que nos salve del frío y la tristeza.
Perdón por destapar el tarro de los miedos
y dejar que aleteen en tus ojos.
Perdón por no creer en el mercurio y en los puzzles,
por los condicionales simples y compuestos,
por el amor de encargo,
por el miedo al presente y al futuro,
por no traer el pan esta mañana,
por olvidar el día de tu cumpleaños,
por soñar a escondidas.
Perdón por no llamar a tiempo.
Perdón por levantar el tono.
Perdón por mi descuido y mi torpeza.
Perdón por no decir perdón.

4 comentaris:

Toni Solano ha dit...

El vaig comprar fa un temps per a la biblioteca i normalment el porte per a prèstec personal dels alumnes. Encara que no entenem alguns poemes, d'altres els agraden molt.
Gràcies per la ressenya.

Sàlvia ha dit...

Gràcies per la informació de primera mà que ens proporciones, Antonio.

Besadetes

Jesús Ge ha dit...

Es un libro magnífico para hacer animación a la lectura poética.

Pero más interesante son las propuestas que Raúl (junto a Isabel Castaño) realizan. Con un tema como hilo conductor realizan una especie de exposición-recorrido y nos pasean por la poesía clásica y actual. En cada "parada" nos proponen una actividad de creación poética.

Hacen un trabajo maravilloso.
saludos.

Sàlvia ha dit...

Jesús, en la biblioteca los lectores juveniles suelen leer con mucha frecuencia el libro, pero en las aulas de nuestro instituto, por parte del profesorado, hay un total desconocimiento del mismo.

Me alegro que hayas dejado este comentario, para que otros rpofes también se animen a incluir la poesia en el aula, aprovechando libros como este, por ejemplo.

Besadetes