1.7.08

Endevinalles de l'estiu: el sol

Aquest estiu us proposarem molts jocs poètics i així les neurones es refresquen i donen puntades de peu a l'avorriment. Volem començar amb les endevinalles i, com no, amb l'astre rei de l'univers: el sOl.
Ací teniu unes quantes endevinalles del sol, però ens agradaria que se n'inventareu d'altres i ens les escriguéreu a l'apartat de comentaris. Quantes més, millor!

Una taronja gegant,
que pel cel va rodolant.
Què és?
*
Que és allò que tothom pren
i ningú no s' emporta?
*
Sóc l'estrella més gran,
per la nit dorc
i pel dia vaig ballant
*
Fa llum sense ser un llum
a vegades ens crema,
al capvespre dorm
i al matí ens desperta.
*
Qui és el qui es lleva
més de matí del món
i de vespre
és el primer que s' adorm?
*
Diuen que sóc el rei, i no tinc regne;
diuen que sóc ros, i no tinc cabells;
diuen que camine, i no em moc;
i arreglo rellotges sense ser rellotger.
Qui sóc?
*
Enlluerna més que un cresol
i de vegades ens crema,
per la nit s'apaga
i pel dia es desperta.
Què és?
*
Em diuen turista del firmament
doncs a tots visito
en algun moment.
Qui sóc?
*
Em llevo, et desperto,
t'escalfo, et faig llum,
si un núvol em tapa
tot queda com fum.
*
Vola com un ocell
i mai no es fa vell.
*
Quan ell volta
tot ho fa alegrar;
el veiem però no el podem mirar
i quan se'n va a dormir
tot ho fa entristir.
*
Quan ell s’aparta: el cerquem,
i si s’acosta massa: marxem.
*
Un pa bullent, lluent,
que alegra a tota la gent.
*
No hi ha res més trist
que un estiu sense ell.
Què és?
*
Una cosa al·leluia
que es fica dins el riu
i no es mulla
*
Redó, redonet com un botonet
i qui em troba a l'estiu
ha de ficar-se barret.
*
Quina cosa és eixa cosa
que es remulla en el riu
i no és banya?
*
Una gran bombeta
penjada al cel
que de dia balla
i per la nit es fica un vel.
*
La il·lustració és de Thierry Mazzeo.