26.2.09

Poesia colombiana infantil i juvenil: dos antologies

Hui us volem recomanar dos llibres, ambdós editats per Alfaguara i que ens parlen de poesia infantil i juvenil colombiana. Són dos antologies molt interessants realitzades per Beatriz Helena Robledo, la responsable de la selecció dels poemes.

Antología de poesía colombiana para jóvenes ens presenta una magnífica selecció de poetes colombians dels segles XIX i XX, una invitació a un viatge a les paraules, paraules fetes ritme, música i cant. Són 34 els poetes colombians els que apareixen, poetes d'estils ben diferents donant-nos una mirada variada als tòpics proposats per la seleccionadora. Són poemes que fàcilment ens serveixen per a obrir boca i enganxar-se a la poesia.
Copiem d'aquesta antologia el poema El oficio de vestirse, de María Mercedes Carranza.

El oficio de vestirse
De repente,
cuando despierto en la mañana
me acuerdo de mí,
con sigilo abro los ojos
y procedo a vestirme.
Lo primero es colocarme mi gesto
de persona decente.
En seguida me pongo las buenas
Costumbres, el amor
filial, el decoro, la moral,
la fidelidad conyugal:
para el final dejo los recuerdos.
Lavo con primor
mi cara de buena ciudadana
visto mi tan deteriorada esperanza,
me meto entre la boca las palabras,
cepillo la bondad
y me la pongo de sombrero
y en los ojos
esta mirada tan amable.
Entre el armario selecciono las ideas
que hoy quiero lucir
y sin perder más tiempo
me las meto en la cabeza.
Finalmenteme calzo los zapatos
y echo a andar: entre paso y paso
tarareo esta canción que le canto
a mi hija:
“Si a tu ventana llega el siglo veinte
trátalo con cariño
que es mi persona”


El segon llibres va adreçat als xiquets, Antología de poesía colombiana para niños. En aquest cas es tracta de la visió de diferents poetes de la infància. Alguns ho fan des dels seus propis records, altres recreen les imatges, sensacions, jocs... del seu imaginari infantil. Un llibre per a xiquets que canta, amb la veu dels poetes, tot el seu entorn.


Dos llibres que cal afegir a la nostra biblioteca i llegir, per a totes les edats.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

tenemos en las aulas muchos niños de padres colombianos y creo que con este tipo de libros se les puede ayudar a acercarse a la poesia y darla a conocer al resto de alumnos.

Gracias por la recomendación. Ramón Olivares (Madrid)

Anònim ha dit...

"trátalo con cariño que es mi persona", es un fragmento precioso, no recuerdo la canción

Sàlvia ha dit...

La autora ha realizado una excelente selección de poemas. Son dos libros que vale la pena leer.

Santí, la canción empieza "Si a tu ventana llega una paloma", me la sé entera.

Besos / Besadetes