5.3.09

Retall de poemes: activitats poètiques utilitzant les noves tecnologies


Us proposem aprofitar les noves tecnologies per a crear poemes o jugar amb la poesia recercant el poema o reconstruir-lo. La dificultad de l'activitat anirà en funció de l'edat dels participans: poemes i llibres senzills per als menuts, més complicats per als joves.

Podem ajudar a crear un poema partint de les paraules que integren els versos d'un altre. És molt senzill: es tracta de anar a Worldnet i en la finestra que apareix pegar o escriure un poema, en qualsevol idioma, i donar-li a "Go". El programa automàticament configura una imatge on apareixen les paraules (si en un poema es repeteixen determinades paraules tan sols apareix una vegada la paraula). Podem editar el tAñadir imagenext, donar-li al idioma que ens interessa, per a les grafies que no siguen les nostres; també podem canviar el tipus de lletra, la forma que volem que apareguen distribuides les paraules i el color. Si li donem a "Randomize" -botó que està a la part inferior de la pantalla- podem anar veient, a l'atzar, diferents distribucions i colors de les paraules. Una vegada que trobem la que més ens agrade podem guardar-la per a ficar-la en el blog o podem imprimir-ho per a repartir als alumnes.

D'aquesta manera, d'un poema donat, podem suggerir que els alumnes creen altres poemes que sortiran ben diferents. Podem realitzar una exposició-mural d'aquests poemes, incloent el poema original.



També podem utilitzar el mateix programa, realitzant les mateixes accions que hem explicant abans, però en lloc de crear un nou poema intentar reconstruir el poema original. Tan sols cal advertir-los aquelles paraules que poden trobar repetides. Podem fer-ho en grups reduïts i desprès comprovar quin grup és el que més s'ha apropat a l'original.


Podem continuar donant més opcions per a fer activitats poètiques a classe. Dividirem la classe per grups. Repartirem a cada grup un llibre de poesies diferent. Crearem amb el programari de Worlnet un poema de cadascun dels llibres, l'imprimirem i els repartirem als grups. Es tracta en aquest cas de que troben el poema imprès al llibre. Desprès, un membre del grup llegirà el poema sencer en veu alta. La dificultad dels poemes anirà en funció a l'edat dels lectors, així com la tria del llibre de poesia infantil o juvenil més adient.
Amb un mateix programari podem anar realitzant diferents activitats poètiques, unes per a donar a conèixer el poema, altres per a conèixer l'autor y el poema i , finalment, aplegar a crear els nostres propis poemes, bé partint d'un poema donat, bé inventant-se nosaltres les paraules que vullgam que sorgeixen. A l'utilitzar les noves tecnologies fem l'activitat més atractiva.
Segur que a vosaltres se'ns acudeixen moltes més propostes per a jugar amb la poesia utilitzant aquesta eina. Passeu-ho bé!
Ah! Per cert, suposem que haureu descobert el poema en el que hem realitzat nosaltres totes aquestes propostes. Clar, sou molt espavilats! És aquest:
Et diré un secret molt fi
la primavera ja és aquí
ha cantat una cançó
i ha florit el teu balcó.
Fuig hivern ves a dormir
la primavera ja és aquí
ves el teu palau de glaç
que ja som el mes de maig.

8 comentaris:

moni ha dit...

Què interessant!!!

Anònim ha dit...

Un recurs aplicable per a la classe de llengua, ben curiós i senzill.
Felicitacions pel blog i la tasca que estas realitzant a favor de la poesia.
Empar Guitart, València

Anònim ha dit...

Hola Dolors, quin recurs més guai. Sempre donant-li volta a la poesia. Eres fantàstica. Una abraçada. Irene Fenoll

Educa ha dit...

Un recurs molt interessant per a xicotets i grans. Felicitacions

Sàlvia ha dit...

De vegades els recursos més senzills són els més útils. La imaginació vostra és la que farà que la seua aplicació siga efectiva.

Besadetes a tots i totes

Sonsoles ha dit...

Gràcies, molt curiós! com se't va ocòrrer?

Jo et passo un link a una e-gimcana. Potser us podeu animar a fer una e-gimcana al voltant de la poesia :) Un nou repte!


http://www.petitexplorador.com/file/3239/segona-gimcana-petit-explorador

sonsoles ha dit...

Ei quina bona ideal! Molt original, felicitats.

Al Petit Explorador hem fet una e- gimcana ...

http://www.petitexplorador.com/infantil/3239/segunda-gincama-petit-explorador

T'animo a que ens enviis una gincana utilitzant aquestes noves tècniques :)

Ànims

Sonsoles ha dit...

Ei quina bona ideal! Molt original, felicitats.

Al Petit Explorador hem fet una e- gimcana ...

http://www.petitexplorador.com/infantil/3239/segunda-gincama-petit-explorador

T'animo a que ens enviis una gincana utilitzant aquestes noves tècniques :)

Ànims