3.9.10

Necessiten els llibres de poesia infantil i juvenil portar un quadern d'activitats adjunt? / Son necesarios los cuadernos de actividades en los libros infantiles y juveniles?


Ara que estem a punt de començar el curs escolar es hora de fer algunes reflexions en veu alta. Dins d'aquest apartat de "Poetiqüestionari" hem estat xerrant de diferents qüestions al voltant de la poesia infantil i juvenil i hui volem demanar-vos la vostra opinió sobre un fet puntual: Per què hi ha tants llibres de poesia infantil i juvenil que inclouen darrere un quadern o pàgines d'activitats? Penseu que és convenient? Que ajuda a fomentar la poesia? Que són recursos didàctics imprescindibles per a recolzar la difusió poètica a l'aula? Són llibres de poesia infantil i juvenil pensats sols per a utilitzar-se a l'aula? Necessiten els versos aquestes activitats per aplegar als lectors? Necessiten els lectors aquestes activitats per a endinsar-se en la poesia? Aquests llibres van adreçats als xiquets i joves lectors o als mestres?

Què us semblaria a vosaltres, professors i mestres, pares, bibliotecaris... si després de llegir un llibre de Miguel Hernández, per exemple, us manaren fer activitats al voltant de la seua poesia?

Ens encantaria que ens deixareu les vostres opinions i us agraïm, d'avant mà, el vostre testimoni reflexiu.

La il·lustració és de Marta Montañá.

7 comentaris:

Bullent ha dit...

A Edicions del Bullent fem unes propostes didàctiques però no les posem al mateix llibre, sinó que les pengem a la web de l'editorial. Pensem que fer activitats al voltant de la poesia (infantil, juvenil o d'adults) és bonic però els majors ja no tenim moltes ocasions per a fer-ho (o ho incorporem com a part de rutes turístiques molt puntualment).
Però ens sembla igualment important separar el llibre de l'activitat, per a que no condicione posteriors relectures.

vokram ha dit...

Opino que lo único que puede hacer un cuaderno de "actividades" (nunca me ha gustado la expreción) junto con un libro de poesia es –hacer daño– al lector y al editor a la vez. Puedo escribir muchisimo sobre "actividades" pero me voy a limitar comentando que creo que prácticamente en todos los cuadernos de este tipo peligrosamente se está subestimando la capacidad de los niños de asimilar una idea concreta y reproducirla con sus propios medios.

PEDRO VILLAR SÁNCHEZ ha dit...

Los cuadernos de activides en el mismo libro son "ideales" para alejar a los niños y niñas de la poesía u otros géneros. Un abrazo Salvia con mi enhorabuena a tu labor.

Montse ha dit...

Jo penso que la mainada sentint poesia i després llegint-la en té prou.

El pas següent és fer-ne. Fer-ne a la seva manera o a "la manera de".

Alguna vegada he intentat fer i, he fet, alguna activitat i sigui per mi mateixa o per ells i elles no acaba de quallar bé.

Sàlvia ha dit...

Us fique els comentaris d'altres amics del facebook:

Jesús Ge: NNNOOOOOOOOOOOOOOOooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!
---

Paloma Fernández de Avilés: Pues la verdad, no lo creo. Más bien me parece un contrasentido: la poesía "·no se explica": "se siente"...
----

Gabriel Flores-Dibujante: Si hay cuaderno de actividades, implica rellenarlo. Mal vamos si encadenamos las palabras "obligatoriedad" y "poesía".
----

Ramón Muelas Coleto: Basta con que los niños aprendan a resumir oral y por escrito lo que han leído. Eso no es poca faena. Si además lo saben valorar, "miel sobre hojuelas".
----

Biblioteca Callosa D'en Sarrià: Pensem que les dues cosses no son compatibles

...

Isabel ha dit...

Creo que la poesía es para disfrutarla tal cual, para jugar con ella. Decirla, recitarla, cantarla, representarla, ilustrarla...
Y creo que pocas criaturas serán cautivadas por la magia de los poemas si se ven sometidas a un trabajo reflexivo teórico al respecto.
A veces nos empeñamos -con la mejor intención- en embutir libros y textos en el quehacer cotidiano de niñas y niños para conseguir muchas veces actitudes de rechazo visceral que tienen nefastas consecuencias.

Vanesa ha dit...

La poesia moltes voltes no se treballa a les aules i crec que aquesta és una gran errada. Portem llibres de poesia perquè els llisquen els alumnes i fem que aquests escriguen poesia, ajudem-los i marquem-los pautes per fer aquest treball més motivador i que els nostres alumnes gaudisquen amb els versos!
Però no amb un llibre d'activitats marcat, sinó busquem activitats més atractives i tenint en compte els interessos del nostre alumnat.

Vanesa