10.6.07

Les cançons infantils i la funció lúdica del llenguatge


Hem trobat força interessant l'article de Mª Ángeles Santiago y Miras, La función lúdica del lenguaje en las canciones populares infantiles, publicat en la revista Espéculo -revista d'Estudis Literaris que edita la Facultat de Ciències de la Informació de la UCM-.
Poc a poc van perdent-se aquestes cançons, substituint-se per melodies publicitàries o cançons d'adults que el públic infantil s'apropia. Ens diu l'autora, al inici del seu article, que la pèrdua d'aquestes cançons comporta:

1º.- La pérdida del rico folklore que posee nuestro país.
2º.- Poner de manifiesto la influencia, a veces nociva, que, sobre las mentes infantiles, poseen los medios de comunicación de masas.
3º.- La falta de imaginación para inventar juegos y canciones, y la consiguiente pérdida de originalidad y de expresión de nuestros infantes (lo que se observa de manera acentuada en nuestros centros docentes).
4º.- El poco empeño que se pone en nuestras escuelas para intentar conservar al máximo este patrimonio cultural heredado de nuestros antepasados.
5º.- El empobrecimiento progresivo de nuestra lengua que ello lleva aparejado.

Recuperem i cantem aquestes cançons. Encara més, aprofitem per a conèixer el ric folklore infantil i les seues cançons d'arreu del món i donem-lo a conèixer als xiquets i xiquetes, cantant i compartint.