24.11.16

"Versos a galet. Poemes d'escola i de carrer": llibre de poesia infantil de Núria Freixa que es presenta a la Biblioteca de Cocentaina


Quan llegim un llibre de poesia infantil o juvenil i ens agrada sabeu que el compartim amb tots els lectors/es d'aquest blog i això és el que volem fer amb Versos a galet. Poemes d'escola i de carrer, de la nostra bona amiga, mestra i poetessa, Núria Freixa, amb unes molt simpàtiques il·lustracions de Marta Mateos i que està editat per Neopàtria.

Aquest llibre quasi l'hem vist néixer, doncs els poemes de Núria Freixa han anat apareixent al blog poc a poc i hem comprovat com els seus versos s'enlairaven per les orelletes dels xiquets i xiquetes, a casa i l'escola. Trobem en el llibre una invitació a mirar al nostra voltat, a canviar la mirada normal per la mirada poètica i comprovar com es transforma tot. Poemes per ensucrar les orelles o per acoronar-nos abans de dormir, per anar al col·le o descobrir el món.

El poemari arranca a punt de finalitzar l'estiu, recollint mores, i continúa en la tardor:

I de nou la tardor
(Núria Freixa)

El roig, el taronja i el groc
ompliran els camps de foc,
i cauran sobre el meu cap
estrelles d’ocre i daurat.

I s'acaba amb el fi del curs escolar:

L’escola
(Núria Freixa)

Tot comença pel principi
i s’acaba molt després.

Jo, de la vida d’escola,
No en sabia res de res.
Jugava a plet i deler,
ningú em feia aixecar d’hora,
passejant amunt i avall
o a casa donant tabola.

Vet aquí que arribà el dia
que el bon viure s’estroncà:
la mare i la cartera
se m’enduien de la mà.

Jo que crido, marranejo,
aquí dins jo no hi vull ser!
Una bata amb un somriure
diu que hi estaré tan bé.

M’han nuat dins un farcell
ple d’olors, jocs, i cridòria;
és quan vénen a buscar-me
que es desnua en la memòria.
Dins la closca de la tarda,
en aquest temps reculat,
les hores s’han arrupit
entre lletres i amistats.

Passa full el calendari,
com arada fent camí,
i d’aleshores estant
cuso l’avui amb l’ahir.
I per mig podem trobar castanyes refredades i cartes als Reis Mags, versos a Dalí o cuiners versificats, un Sant Jordi mariner i un poema al xiprer... tot un recull poètic ben variat i interessant que ens acompanyarà al llarg de l'any. 

Versos que empatitzen amb el món infantil i que com un prisma va descobrint als xiquets les diferents vessants de la vida:

Agafa’m
(Núria Freixa)

A estones em fa pessigolles,
altres són carícies tendres,
el resseguir del seu dit
pel camí de tantes lletres.

Ales de papallona
que s’aturen i aletegen.
s’entrebanquen, i segueixen
pel camí de tantes lletres.

Em fulleja, em remena,
el que dic es vol aprendre.
Ara em penso que ha escollit
algun poema…

I a mi que més se me’n dóna
si quan va passant els dits
sento que ens anem fent amics
i la galta m’acarona.

- M’enduc aquest, senyoreta!
- Has de parlar fluixet
que som a la biblioteca.

Un llibre molt recomanable per a tenir a casa i a l'escola, per a jugar amb la poesia i sentir-la, per estimarla. Un llibre queestimula a escriure poemes després de llegir-lo, cimentant una bona estructura poètica als lectors/es menuts.

Ara, a més, teniu l'oportunitat de poder gaudir dels versos amb la pròpia veu de l'autora, doncs demà divendres, 25 de novembre de 2016, a les 18:00 hores, tindrem a la sala infantil de la Biblioteca de Cocentaina a Núria Freixa presentant el seu poemari. Escoltarem versos, recitarem poemes tots junts, jugarem amb la poesia i navegarem pel mar de les estrofes i la rima. Gaudirem de la bona poesia junts, pares i mares amb els seus fills i filles, mestres i alumnes.

Us esperem!!! Esteu tots i totes invitades.