Us proposem realitzar una activitat poètica amb els objectes que podem ficar dins d'una capsa. Per a jugar amb la poesia, en aquest cas, us proposem elaborar un poema col·lectiu amb tots els objectes, reals o irreals, que trobarem en la capsa. Podem optar per fer rimes (us aconsellem utilitzar el
diccionari de rimes) o crear versos lliures amb una certa armonía i musicalitat.
Els versos del principi poden ser...
A la vora del riu / A la vera del río
una capsa m'he trobat / una caja me he encontrado
i al seu dintre he ficat... / y en su interior he colocado...
A partir dels punts suspensius cada alumne que trie dos objectes que poden aparèixer a la capsa, la majoria d'ells seran substantius (no es poden repetir els objectes): xarop, sabates, fantasma, rosa, tricicle, taronja, camí, papers, boira,... Anem escrivint en la pissarra versos amb parelles d'objectes. Podem triar una rima o deixar tan sols pas al ritme:
xarop i sabates / jarabe y zapatos
junt a corbates; /con bigotes de gatos;
tricicles i taronges / naranjas y triciclos
que xuclen esponges; / para todos los chicos;
una rosa al jardí / una rosa en el jardín
i volant un teuladí; / y un apuesto paladín;
elefants de trompa curta, / elefantes de trompa corta,
boira per a les butxaques, / niebla para los bolsillos,
crema de llet i xocolates. / con un par de cepillos.
També ficaré / También colocaré
barrets de flors, / sombreros de flores,
papallones d'argent / mariposas de plata
per a tota la gent; / para una serenata;
pinzells amb colors / pinceles de colores
i un mocador / y un pañuelo
per a la tos. / de señuelo.
Tot açò i més... / Todo esto y más...
només he omès, / para mi amigo Tomás
per als demés, / y para los demás
un gat siamès. / no lo diré jamás.
Aquest és un exemple, però podem fer tan sols un poema enumeratiu:
sabates i xarops, / zapatos y jarabes,
bigotis i mocadors, / bigotes y pañuelos,
una granota mullada, / una rana mojada,
formatges i cansalada. / quesos y cansalada.
Disfresses, flors, / Disfraces, flores,
xocolate i cors, / chocolate de mil sabores,
gepes de camells, / jorobas de camellos,
sorra, farina / arena, harina
i cascavells. / y un par de cuellos.
O ficar números ordinals que acompanyen als objectes:
Una sabata, / Un zapato,
dos caramels, / dos caramelos,
tres bigotís / tres bigotes
i quatre pedals. / y cuatro anzuelos.
Cinc mocadors, / Cinco pañuelos,
sis granotes, / seis ranas,
set elefants, / siete elefantes
i huit parells de guants. / y ocho pares de guantes.
Nou camells / Nueve camellos
i déu calcetins / y diez calcetines
a parells. / para los chiquitines.
Podem fer tot allò que la nostra imaginació poètica ens deixe volar. Jugar a crear i escriure poesia és sempre un divertiment. Proveu-ho i ja ens direu. després el podem recitar coralment, imprimir-ho i penjar-ho al racó de la biblioteca, regalar-li-ho als pares, ...
La il·lustració és de Hannah Cumming.