Pàgines

15.11.17

Creació de calendaris poètics a l'aula / Creación de calendarios poéticos en el aula

Pendolant sobre el temps, il·lustració de Clement Lefevre

Estem finalitzant l'any i ens reste molt poc per aplegar al 31 de desembre. Els dia, setmanes i mesos passen volant i nosaltres volem ficar-li un poc de poesia per aprofitar tot aquest temps a l'aula. Us proposem realitzar un calendari poètic. Cóm? Doncs anem a fer-vos diferents propostes que fàcilment podeu portar a l'aula.

Si parlem d'un calendari la manera més fàcil de treballar-ho és agafant els mesos de l'any. De gener a desembre podem anar omplint-lo de contingut poètic (al blog trobareu molts poemes sobre els mesos de l'any, per exemple, i a cada més ficar-li un poema):

 Febrer de 2018 il·lustrat per Daye Kim

1.- Temàtic: Cada mes el dediquem a un tema i sobre ell anem buscant poemes, endevinalles, refranys, embarbussaments, llibres, etc. Per exemple, el mes de novembre anem a dedicar-lo al vent. Sobre el vent, en aquest mateix blog, podem trobar:

-cançó: Al vent
-poemes del vent
-endevinalles on apareix el vent
-...

Cada dia podem xerrar, a l'inici o final de classe, d'un poema o refrany o endevinalla sobre el temps, a més podem motivar per a que l'alumnat escriga els seus propis versos. Tot allò que diàriament anem fent a l'aula ho podem penjar al blog de classe (blog de la biblioteca de l'escola, a la web, fer un muntatge i pujar-ho en un scrib, escampar-ho per les xarxes socials, enviar-ho al grup de whattsapp, etc). Quan més ho difonem, més impacte tindrà el proper tema que triem per al mes de desembre (us aconselle que a desembre no agafeu el tema de nadal que és massa recorrent, podem triar, per exemple, la solidaritat o el consumisme o...). Cada mes un tema i tractat des del punt de vista poètic.

2.- Biogràfic: una bona manera de conèixer diferents poetes és aprofitar el mes del seu aniversari. Us aconsellem, si busqueu poetes d'arreu del món que entreu a Efemérides literarias o trobareu per mesos un grapat de poetes -a més d'altres escriptors/es- i trieu el que més us agradi. Si el que busquem són poetes catalans podeu entrar al Calendari poètic i triar el que més ens interesse. 

Al voltant del / la poeta podem fer moltes activitats, des de buscar la seua biografia i bibliografia, fins els seus poemes. En funció de l'edat de l'alumnat, infantil o juvenil, triarem el/la poeta. Podem aprofitar per tractar diferents gèneres poètics d'un mateix poeta. Amb els resultats de les activitats que anem fent podem fer una exposició, presencial o virtual; podem també fer una recopilació i pujar-ho a la web per a que els pares ho llegeixin i altres xiquets/es ho coneguin i s'animen a fer el seu calendari poètic.

3.-Gèneres poètics: cada més jugarem amb un gènere poètic per tal que se n'adonen que la poesia va més enllà dels versos. Per exemple: novembre, endevinalles; desembre, cançons infantils; gener, embarbussaments; febrer, rodolins; març, auques; abril, haikus; maig, poemes visuals; juny, cal·ligrames; etc... Poc a poc aniran coneixent, jugant, llegint i escrivint poesia. Quant més ampli siga el ventall poètic, millor; de vegades els xiquets/es i joves uneixen poesia a llargues i pesades recitacions poètiques i això els fa avorrir-la. Ara anem a presentar-los la poesia sota diferents vessants i ells/es que trien el que més els agrada.

Tres propostes diferents per a dedicar-li tot un curs escolar a la poesia -segur vosaltres tindreu encara més propostes per a fer-, en altre post us en direm més.


Calendari de 2018, il·lustrat per de Natalee Wegmann

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada