Pàgines

6.5.10

Conjugando deseos / Conjugant desitjos: activitat per a crear poesia a l'aula


 

Fa ja un temps es varem atrevir a conjugar el verb poema i hui us proposem una activitat que consta en conjugar els vostres desitjos, seguint el poema d'Antonio García Teijeiro (la traducció al català és una adaptació lliure que hem fet per a que vegeu l'estructura de la rima, així que no segueix al peu de la lletra els versos).

Conjugando deseos / Conjugant desitjos
(Antonio García Teijeiro)
Yo quiero / Jo vull
molinos de viento / molins de vent

que guarden silencio. / que roden rient.


Tú quieres / Tu vols

algunas tormentas / algunes turmentes

que sepan a menta. / que estiguen calentes.


Él quiere / Ell vol
que suenen pianolas / que sonen pianoles

en las amapolas. / en les caragoles.


Quiere ella / Vol ella
canciones de luna / cançons de la lluna

que mezan la cuna. / de màgica fortuna.


Queremos / Volem

caballos de mar / cavallets de mar

que sepan trotar. / que sàpiguen trotar.


Queréis / Voleu

cerezas y moras / cireres i mores

a todas las horas. / a totes les hores.


Y quieren / I volen

que huela a clavel / flaires de clavell

y a versos de miel. / i versos amb cascavell.

Podem crear en classe diferents grups, al menys tres. Seguint l'estructura conjugativa del poema anirem pensant que ens agrada a nosaltres, a cada membre del grup. La mestra copiarà en una part de la pissarra el poema (en castellà o una adaptació al català, lliure com la que he fet jo) i anirà preguntant als grups què és el que volen seguint la persona del verb, tan sols cal escriure i pensar en un vers següent que rime.

Per exemple:

Yo quiero
un caramelo

que sepa a cielo.


o

Tu vols
un camió gran

per ficar un elefant.


o

Ella quiere
copitos de nieve

con poco relieve.

Podem crear un o més poemes i anar escrivint-los a la pissarra. Una vegada assolit per tots l'estructura del poema cal que cada grup confeccione, al menys, un poema propi. Seria interessant que aquesta activitat poètica la realitzara també l'alumne a casa, amb la participació dels pares i, després, llegir-la a classe. Amb totes elles podem fer una presentació en power point, afegint-li il·lustracions, i penjar-la al blog de la classe, a la web, mostrar-la en la propera reunió amb els pares per a que tots junt pugueu gaudir de la poesia. Si encara no teniu blog (o wiki, o Google Doc., etc) podem confeccionar un llibret amb tots els poemes arreplegats en classe i en la família i repartir-ho, amb els millors desitjos, per a donar la benvinguda a les properes vacances.

Una forma senzilla, mitjançant models poètics, d'anar escrivint la nostra poesia. Ens encantaria que, si realitzeu l'activitat, en enviareu alguns d'aquests poemetes o ens els deixareu en aquest post a l'apartat de comentaris.

Vosaltres, què voleu? / Vosotros, qué quereis?

La il·lustració és d'Alberto Montt.

5 comentaris:

  1. Yo quiero llevar a la práctica esta idea tan buena.Ya veremos a ver que sale.
    Gracias y muchos besos.

    ResponElimina
  2. Seguro que sale una chulada. Me cuentas.

    Yo quiero
    poemar con los niños
    jugando con guiños.

    Besadetes

    ResponElimina
  3. M'has llegit el pensament. Volia treballar en els xiquets una activitat per al taller de llegua referent als pronoms personals i mira, ja tinc proposta, me la copio.
    Vanesa

    ResponElimina
  4. Ja, ja, ja... telepatía poética, per damunt de les distàncies geogràfiques (és el que té l'amistad). Ya hem diras que tal i m'encantaria que m'enviares els poemetes que feu.
    Besadetes, Vanesa, i bon cap de setmana

    ResponElimina
  5. Como siempre dándonos buenas ideas, yo también me apunto.Estamos trabajando los verbos y qué manera tan bonita de hacerlo.
    Gracias,eres un hada.

    ResponElimina