Fa ja un temps es varem atrevir a conjugar el verb poema i hui us proposem una activitat que consta en conjugar els vostres desitjos, seguint el poema d'Antonio García Teijeiro (la traducció al català és una adaptació lliure que hem fet per a que vegeu l'estructura de la rima, així que no segueix al peu de la lletra els versos).
Conjugando deseos / Conjugant desitjos
(Antonio García Teijeiro)
Yo quiero / Jo vull
molinos de viento / molins de vent
que guarden silencio. / que roden rient.
Tú quieres / Tu vols
algunas tormentas / algunes turmentes
que sepan a menta. / que estiguen calentes.
Él quiere / Ell vol
que suenen pianolas / que sonen pianoles
en las amapolas. / en les caragoles.
Quiere ella / Vol ella
canciones de luna / cançons de la lluna
que mezan la cuna. / de màgica fortuna.
Queremos / Volem
caballos de mar / cavallets de mar
que sepan trotar. / que sàpiguen trotar.
Queréis / Voleu
cerezas y moras / cireres i mores
a todas las horas. / a totes les hores.
Y quieren / I volen
que huela a clavel / flaires de clavell
y a versos de miel. / i versos amb cascavell.
(Antonio García Teijeiro)
Yo quiero / Jo vull
molinos de viento / molins de vent
que guarden silencio. / que roden rient.
Tú quieres / Tu vols
algunas tormentas / algunes turmentes
que sepan a menta. / que estiguen calentes.
Él quiere / Ell vol
que suenen pianolas / que sonen pianoles
en las amapolas. / en les caragoles.
Quiere ella / Vol ella
canciones de luna / cançons de la lluna
que mezan la cuna. / de màgica fortuna.
Queremos / Volem
caballos de mar / cavallets de mar
que sepan trotar. / que sàpiguen trotar.
Queréis / Voleu
cerezas y moras / cireres i mores
a todas las horas. / a totes les hores.
Y quieren / I volen
que huela a clavel / flaires de clavell
y a versos de miel. / i versos amb cascavell.
Podem crear en classe diferents grups, al menys tres. Seguint l'estructura conjugativa del poema anirem pensant que ens agrada a nosaltres, a cada membre del grup. La mestra copiarà en una part de la pissarra el poema (en castellà o una adaptació al català, lliure com la que he fet jo) i anirà preguntant als grups què és el que volen seguint la persona del verb, tan sols cal escriure i pensar en un vers següent que rime.
Per exemple:
Yo quiero
un caramelo
que sepa a cielo.
o
Tu vols
un camió gran
per ficar un elefant.
o
Ella quiere
copitos de nieve
con poco relieve.
un caramelo
que sepa a cielo.
o
Tu vols
un camió gran
per ficar un elefant.
o
Ella quiere
copitos de nieve
con poco relieve.
Podem crear un o més poemes i anar escrivint-los a la pissarra. Una vegada assolit per tots l'estructura del poema cal que cada grup confeccione, al menys, un poema propi. Seria interessant que aquesta activitat poètica la realitzara també l'alumne a casa, amb la participació dels pares i, després, llegir-la a classe. Amb totes elles podem fer una presentació en power point, afegint-li il·lustracions, i penjar-la al blog de la classe, a la web, mostrar-la en la propera reunió amb els pares per a que tots junt pugueu gaudir de la poesia. Si encara no teniu blog (o wiki, o Google Doc., etc) podem confeccionar un llibret amb tots els poemes arreplegats en classe i en la família i repartir-ho, amb els millors desitjos, per a donar la benvinguda a les properes vacances.
Una forma senzilla, mitjançant models poètics, d'anar escrivint la nostra poesia. Ens encantaria que, si realitzeu l'activitat, en enviareu alguns d'aquests poemetes o ens els deixareu en aquest post a l'apartat de comentaris.
Vosaltres, què voleu? / Vosotros, qué quereis?
La il·lustració és d'Alberto Montt.
Yo quiero llevar a la práctica esta idea tan buena.Ya veremos a ver que sale.
ResponEliminaGracias y muchos besos.
Seguro que sale una chulada. Me cuentas.
ResponEliminaYo quiero
poemar con los niños
jugando con guiños.
Besadetes
M'has llegit el pensament. Volia treballar en els xiquets una activitat per al taller de llegua referent als pronoms personals i mira, ja tinc proposta, me la copio.
ResponEliminaVanesa
Ja, ja, ja... telepatía poética, per damunt de les distàncies geogràfiques (és el que té l'amistad). Ya hem diras que tal i m'encantaria que m'enviares els poemetes que feu.
ResponEliminaBesadetes, Vanesa, i bon cap de setmana
Como siempre dándonos buenas ideas, yo también me apunto.Estamos trabajando los verbos y qué manera tan bonita de hacerlo.
ResponEliminaGracias,eres un hada.