Pàgines

29.1.07

Us proposem crear un poema

La visualització d'imatges ens pot inspirar a crear poemes. Ací us proposem unes imatges i uns personatges. Podeu crear el poema incloent-los tots o agafar el personatge que més us agrade i elaborar un poema sobre ell. Podem realitzar-lo els adults -pares o mestres- per a després llegir-los als xiquets o fer que ells ho trien i confeccionar-ho junts.
Si decidiu agafar tan sols una de les imatges podeu punxar al seu damunt i us remetrà a la imatge més gran, per a que pugau copiar-la i imprimir-la.
Si us ha agradat la proposta i elaboreu poemes amb la màgica paraula de la imaginació, ens agradaria molt que en els enviareu i, així, compartir les seus lectures (en castellà o en català). Podeu deixar el poema, directament a l'apartat de comentaris, amb el nom del col·le i del xiquet/a, o per correu electrònic. Us pareix bé? Som-hi!


Dani Torrent

Clare Dreams

24.1.07

Endevinalles sobre el llibre i la lectura


Per què no aprofitar el propi llibre per a crear endevinalles? Hi voleu jugar? Doneu-se un tomb per aquesta web Endevina, endevinalla.


Podeu jugar amb més endevinalles a l'apartat Juguem amb la poesia d'aquest blog.

22.1.07

Poema per la pau

El proper dia 30 de gener es celebra el Dia Escolar de la No Violència i de la Pau-mala cosa quan fa falta un dia especial per a celebrar el que hauria de ser "normal"-. De entre el poemes que aquest any he llegit m'ha agradat molt un poema, de Jaume Fulquet (abril, 2003; publicat en la web com a resultat d'una Jornada Literària per la Pau), Poema per la pau, que podem llegir a qualsevol edat, doncs és senzill, profund, interessant i...realista.



POEMA PER LA PAU
La mare donava el pit
al infanto que plorava,
i amb estimació el gronxava
abans de posar-lo al llit.
No podia agafar el son.
Ell encara no entenia,
ni ho entenia ningú
perquè el món era tant cru
i es mataven dia a dia.
Ell sols era un trist infant
encerclat de cruel guerra,
que en sang tenyia la terra
i a tots els seus habitants.
Els crits de pau ressonaven
en tots els indrets del món
i clamaven les nacions
que sols la Pau desitjaven.
Dantesc era el panorama
milers eren els ferits,
i cens de morts s´apilaven
entre grans i nens petits.
A dintre dels hospitals
la sang corria per terra ,
no es podia donar abast
per curar els ferits de guerra.
De gom a gom els ferits
tots els hospitals omplien
i els metges es movien
sempre en constant neguit.
Allí gent amb pell cremada
mutilats de peus i mans,
i amb la cara destrossada
anaven arribant infants.
La mort estava present
per arreu on es miri.
es tant gran el sofriment,
que es desitja que ella arribi.
En el carrer el brunzit
de les bombes es sentia ,
i la gent esfereïda
corrien atemorits.
El crit de Pau, no a la guerra
que tot el mon demanava,
era un clam que apagava
la bomba al esclatar en terra.
Més el món , amb més esforç
Amb un crit fornit cridava
Per una pau que es desitjava
engendrada entre tots.
Pau, per mirar l´horitzó
Pau per donar-nos les mans,
Pau perquè els nostres infants
visquin sense temor.
Pau pel àrab i el jueu
pel hindú i el musulmà,
pel budista i el cristià
i per tots els fills de Deu.
Pau, no a la guerra
es el clam que surt del cor
i que hem duu entre tots
per tot arreu de la terra.
La mare amb amor gran
dona el pit quan el fill plora
i al donar-li al cel implora
que amb Pau visqui els seu infant.




La il·lustració és de Katherine Dunn.

Poesia Visual, una web de poesia infantil molt lúdica

Si voleu jugar amb la poesia us recomanem que es doneu un tomb per l'apartat "Juguem amb la poesia" d'aquest blog.
Hi acabem de penjar un enllaç que ens pareix molt divertit i lúdic. Es tracta de jugar amb la poesia visual, un estil poètic que no es sol treballar a classe ni a casa. En la web de Educalia hi ha un apartat, anomenat Poesia Visual, on hi dirèctament podem descobrir què és, exemples ben variats i com nosaltres i la gent menuda poden crear les nostres pròpies poesies visuals i, en aquest cas, virtuals. Està en castellà, però els poemes es podem crear en qualsevol llengua, com podreu comprovar.
La poesia infantil i juvenil, en un sentit ben ampli, va més enllà del rodolins, però de vegades el nostre desconèixement fa que acabem morint en els poemes amb rima forçada o amb la poesia més "superclàssica". Cal descobrir altres camps, que ens obriràn nous camins i en ajudarà a donar a conèixer, més global i lúdicament, la poesia als lectors infantils i juvenils -us recomanem visitar en aquest mateix blog, en la secció de "poetes" a Joan Brossa, gran mestre de la poesia visual; i a l'apartat de "Juguem amb la poesia", Els entra-i-surts, també de Brossa-.
Proveu a jugar...és molt divertit!

20.1.07

El príncipe preguntón, nou premi internacional de poesia infantil

La Diputació de Granada convoca un nou premi de poesia infantil sota el títol El príncipe preguntón –que dona homenatge a García Lorca i el seu poema La niña que riega la albahaca y el príncipe preguntón-. En aquest mateix blog fa poc comentavem les activitats de foment de la poesia infantil que es realitzen a Granada i, suposem, com a resultat la Diputació granadina ha pensat en crear aquest guardó. El seu objectiu és …un esfuerzo por ofrecer a los más jóvenes textos llenos de frescura, imaginación y con un lenguaje ágil que escape de las rimas forzadas y los contenidos demasiado obvios y con exceso de lógica.

Es poden presentar autors majors d’edat, de qualsevol nacionalitat, amb qualsevol poemari de poesia infantil en castellà, que no haja estat guardonat prèviament. El plaç de presentació de les obres finalitza el 15 de març. Més informació sobre les bases les teniu adreçant-se a la Diputació de Granada. El guardó és de 3.000 euros, no està gens malament.

L’obra guardonada serà publicada per l’editorial Hiperión, dins la seua col·lecció de poesia infantil Ajonjolí, el que garantiza la inserción en un catálogo espléndido, que reúne gran parte de la poesía española y excelentes traducciones de poetas extranjeros, además de una amplísima difusión, segons el poeta Antonio Carvajal.

Altre premi Poesia Infantil es convoca a Perú, però en aquest cas sols per a peruans. Podeu veure les bases en ICPNA.

A què espereu per a presentar-se?
La foto és de Sílvia López i està treta de Ideal Digital, de Granada

Sahara Sunday Spain, poesia infantil i pol·lèmica

Què està passant amb el fenomen de la poeta infantil Sahara Sunday Spain que ha fet que, de cop i volta, tothom s'interesse per la poesia infantil? El seu llibre If There Would Be No Light. Poems From My Heart -que podem traduïr, més o menys, com Si no hi haguera llum. Poemes des del meu cor- tal vegada hauria passat desapercebut si no fora pel quantiós grapat de dòlars, 150.000, que ha cobrat per la seua edició.

Com bé diu Javier del Pino al periòdic El País -21/01/2007-, Que la niña haga juegos de palabras y los ilustre con garabatos no se sale de lo común para su edad, nueve años recién cumplidos. Que la editorial Harper San Francisco pagara 150.000 dólares (26 millones de pesetas) por adelantado para publicar los poemas y los dibujos de la niña, ya lo querría para él cualquier poeta contemporáneo; no deja de ser comprensible que algunos de ellos estén más indignados que asombrados con el éxito de la recién llegada al hasta ahora humilde mundo de la poesía.

Possiblement estem davant d’un fenomen de masses semblant al de Harry Potter. De fet, són molts els periòdics anglosaxons que s’han dedicat a parlar favorable o desfavorablement de la xicoteta poeta i això, com no, genera pol·lèmica i augmenta el número de vendes del seu llibre. Darrere d’ella té a personatges tan populars com Quincy Jones, Bill Cosby o Alice Walker, l’autora de El color porpra, que li ha signat un laudatori pròleg.

No he pogut llegir encara el llibre però, m’imagine, que serà un recull de poemas infantils, en el més pur sentit de la paraula, doncs estan creats per una xiqueta de 9 anys. Què se li pot criticar? Tal vegada que el que ha cobrat siga una quantitat desmesurada. Aleshores caldrà preguntar-li-ho al seu editor, doncs ben segur que està recuperant la inversió. No passa el mateix amb determinats esportistes d’èlit? No ha passat el mateix al llarg de la història de l’art on l’artista s’ha mort de gana i desprès, als anys de mort, la seua obra es tasa en quantitats exorbitants?

Si tot això val per a que la poesia infantil, realitzada per grans o menuts poetes, siga més llegida, valorada i fomentada ens alegrem. Si crea expectatives entre futurs poetes de com fer-se rics en un “pis-pas”, no ens alegrem, doncs suposem que generarà moltes frustacions entre els pares i els propis xiquets. Si porta a llegir altres llibres de poesia, altres poetes i incloure els llibres de poesia infantil entre el que llig la gent menuda, ens alegrem. Si porta al darrere, subliminal o explícitament una explotació infantil, no ens alegrem. Si amb la poesia aconsegueix el/la poeta fer-se ric, ens alegrem. Si tot queda en un producte de marketing, pur i dur, com tenim ja altres exemples recients, no ens alegrem. Que Sahara Sunday es crega un geni, com ens reconeix a les entrevistes que li fan, pense que és més per l’entorn familiar i editorial que té que per altre motiu, ...el temps ja ens ho dirà si és així o no. Si els premis de poesia infantil per a xiquets i xiquetes estagueren dotats de una quantitat monetaria suculenta, es fomentaria més la lectura i l'escriptura de la poesia?

He copiat aquest poema de Sahara, traduït al castellà -no sabem que tal serà la seua traducció-, per tal que ens fem una lleugera idea del contingut del seu poemari:

Tiempo de belleza
Cuando está nublado,
mi corazón está feliz.
Cuando está soleado,
mi corazón está llena de alegría.
Cuando las nubes se van,
ruego para que llueva,
porque la lluvia es amor.
Las gotas de lluvia traen amor al mundo,
limpian la tierra de las cosas que la hieren,
pero sobre todo,
traen amor a la tierra,
y hacen que nuestros cuerpos suden de amor,
como agua que cae sobre las flores.

Què opineu sobre el tema? La pol·lèmica està servida.

17.1.07

Del cançoner popular al cançoner infantil

Tots hem jugat, ballat i cantat amb el cançoner popular i infantil del lloc on hem nascut. Al portal de LIJ Platero, dins de la Biblioteca Cervantes Virtual, podem trobar un magnífic estudi, de Pedro César Cerrillo Torremocha, sobre la Lírica popular de tradición infantil -està en castellà-. L'estudi té diferents apartats, tots ells força interessants:
-Del cancionero popular al cancionero infantil

-Hacia una clasificación de la lírica popular de tradición infantil

-Catálogo

-Bibliografia

-El cancionero en la escuela


No hi ha molts estudis seriosos sobre aquest tema i, a més a més, Pedro Cerrillo és un gran especialiste -de fet la seua tesi doctoral versa sobre aquest tema-. Hi podem trobar teoría, recursos, activitats, etc. Cal donar-li una ullada, doncs després de la seua lectura tal vegada s'inspirem i comencem des de la pròpia escola a fer un recull de totes aquestes cançonetes infantils, del nostre entorn, que poc a poc van perdent-se i que els nostres alumnes desconeixen.


16.1.07

Poemes sobre personatges de contes clàssics

Per tal d’iniciar als xiquets en la poesia infantil podem utilitzar, com a recurs, als personatges dels contes clàssics que ells ja coneixen. Per exemple, us invitem a llegir aquest poema, de Gabriela Mistral, sobre la Caputxeta Roja. És perfecte per a recitar, escoltar, jugar i en ajuda a inventar-se’n altres sobre personatges de contes.
Caperucita Roja
Caperucita Roja visitará a la abuela
que en el poblado próximo sufre de extraño mal.
Caperucita Roja, la de los rizos rubios
tiene el corazoncito tierno como un panal.

A las primeras luces ya se ha puesto en camino
y va cruzando el bosque con un pasito audaz.
Sale al paso Maese lobo, de ojos diabólicos.
"¡Caperucita Roja, cuéntame a dónde vas!".

Caperucita es cándida como los lirios blancos.
"Abuelita ha enfermado. Le llevo aquí un pastel
y un pucherito suave, que se derrite en jugo.
¿Sabes del pueblo próximo? Vive a la entrada de él".

Y ahora, por el bosque discurriendo encantada,
recoge bayas rojas, corta ramas en flor.
Y se enamora de unas mariposas pintadas
que le hacen olvidarse del viaje del Traidor.

El lobo fabuloso de blanqueados dientes
ha pasado ya el bosque, el molino, el alcor,
y golpea en la plácida puerta de la abuelita
que le abre. ¡A la niña, ha anunciado el traidor!

Ha tres días la bestia no sabe de bocado.
¡Pobre abuelita inválida, quién la va a defender!
... Se la comió riendo toda y pausadamente
y se puso en seguida sus ropas de mujer.

Tocan dedos menudos a la entornada puerta.
De la arrugada cama, dice el Lobo: "¿Quién va?".
La voz es ronca. "Pero la abuelita está enferma",
la niña ingenua explica. "De parte de mamá".

Caperucita ha entrado, olorosa de bayas.
Le tiemblan en las manos gajos de salvia en flor.
"Deja los pastelitos; ven a entibiarme el lecho".
Caperucita cede al reclamo de amor.

De entre la cofia salen las orejas monstruosas.
"¿Por qué tan largas?", dice la niña con candor.
Y el velludo engañoso, abrazando a la niña:
"¿Para qué son tan largas? Para oírte mejor".

El cuerpecito tierno le dilata los ojos.
El terror en la niña los dilata también.
"Abuelita, decidme ¿por qué esos grandes ojos?"
"Corazoncito mío, para mirarte bien..."

Y el viejo Lobo ríe, y entre la boca negra
tienen los dientes blancos un terrible fulgor."
Abuelita, decidme ¿por qué esos grandes dientes?"
"Corazoncito, para devorarte mejor..."

Ha arrollado la bestia, bajo sus pelos ásperos
el cuerpecito trémulo, suave como un vellón,
y ha molido las carnes y ha molido los huesos
y ha exprimido como una cereza el corazón.

La il·lustració és de Violeta Monreal, del llibre Caperucita Roja, versionat per Concha López Narváez i editat per Bruño.

12.1.07

Gloria Bordons, articles sobre poesia infantil i juvenil

Ens agradaria recuperar i compartir amb vosaltres uns articles de Gloria Bordons, que ens pareixen força interessants, analítics, crítics i pedagògics. Alguns d'aquests articles estan fets en col·laboració amb altres especialistes en la matèria i estan publicats en diferents revistes. Us assegurem que la seua lectura ens farà reflexionar sobre la importància del foment de la poesia des d'edats primerenques fins l'adolescència i del fet d'incloure la poesia a l'aula.
La poesia a l'escola, podem llegir-lo en la següent adreça electrònica: http://www.cav.ub.es:16080/web/gbordons/LA%20POESIAAL.pdf

Apuntes para una renovación de la enseñanza de la poesía: http://www.cav.ub.es:16080/web/gbordons/Public/comunicio_CiudadReal_def.pdf

El reto de leer poesía:
http://www.cav.ub.es:16080/web/gbordons/ComunicacioGranada.pdf

Poesía en internet: conocer, disfrutar y crear:
http://www.cav.ub.es:16080/web/gbordons/Public/Poesia_Internet.pdf

Gloria Bordons de Porrata-Doria és una especialista en llengua i literatura catalana i la seua didàctica, del fet poètic a l'escola, investigadora i especialista de l'obra de Joan Brossa -del que ha realitzat la seua tesi doctoral-. És catedràtica de l'Escola Universitària de Barcelona i participa en diferents grups de treball sobre aquests temes. Fruit de tot açò són dos webs que ja us hem recomanat: Els entra-i-surts de Brossa ( http://www.uoc.edu/lletra/especial/brossa/) i Viu la poesia ( www . viulapoesia.com ).

Us recomanem donar-li una ullada a la seua pàgina web, on podreu llegir, a més a més, altres articles i publicacions.

11.1.07

Activitats de foment de la poesia infantil a Granada

Bé, molt bé per l’Ajuntament de Granada i el patronat municipal Huerta de San Vicente i la seua iniciativa lúdica d’introduir als xiquets i xiquetes al món de la poesia infantil. Ja porten en aquest 10 anys amb la campanya d’animació lectora a la poesia, Poesia para empezar. Cada any s’incremeta el número de participants, enguany hi ha inscrits més de 4.000 alumnes.
Aquest any es desenvoluparan un total de 20 jornades. Al finalitzar les activitats cada alumne rebrà dos llibres de poesia infantil, de García Lorca, titolats Poesia para empezar i Poesia para dibujar.
Que prenguen exemple altres ajuntaments, que lo bo s’ha de copiar.

Antologia de poesia juvenil jiennense

El professor de la Universitat de Jaen, Rafael Alarcón Sierra, ha publicat una antologia de 5 joves poetes jiennenses en un llibre titolat Cima de olvido. Aquest llibre forma part d’una col·lecció sobre la jove poesia andalusa, que amb molta cura tipogràfica edita el Comité organitzador pel trieni Zenobia-Juan Ramón Jiménez 2006-2008 i la Diputació de Huelva.
Els autors són: Javier Cano, Juan Carlos Abril, Elena Felíu, Joaquín Fabrellas y Pdro Luís Casanova. La selecció va encapçalada per una nota bibliogràfica i una poética de cada autor.
Bona poesia de joves per a totes les edats. Andando se hace camino…

Convocat Premi de Poesia Juvenil a Chiclana

La regidoria de Joventut de l'Ajuntament de Chiclana de la Frontera -Cádiz- ha convocat el 1r. Certamen de Creación Literaria Juvenil "Poeta García Gutierrez". Hi podran participar joves, entre 16 i 26 anys, amb una temàtica lliure, amb una extensió mínima de 30 versos i màxima de 60 versos.
Cada participan podrà entregar un màxim de tres treballs i el plaç d'entrega finalitza el 23 de març. Deuran adreçar els seus treballs a l'Ajuntament de Chiclana o al Centre d'Informació Juvenil (carrer Frailes, de Chiclana). El guardonat rebrà 300 euros, mentre el segon i el tercer premi estan dotats en 200 i 100 euros respectivament.
Per a més informació cal adreçar-se a l'ajuntament: http://www.chiclana.es/
Ara és un bon moment per a presentar aquests versos que heu escrit, o ficar-se a la feina i versificar tot allò que fins ara no s'atreviem. Animeu-se a participar!

9.1.07

Dites populars del mes de gener


Tots els mesos tenen les seues dites. Ací tenim unes quantes sobre el mes de gener:

Aigua de gener, omple les bútes i el graner.
Aigua de gener, tot l'any va bé.
Per Sant Antoni de gener, mitja palla i mig graner.
Gener sec i abril mullat, molta palla i poc blat.
Segons sia el gener, menjaràs el pa de l'any que ve.
El gener és el més vertader, perquè és el primer.
Si vols que sali bé, mata el porc pel gener.
Per Sant Silvestre, per la porta o per la finestra.
Pel gener, no siguis matiner.
Per Sant Sebastià, una hora hi ha.
Al mes de gener, s'empeny l'oliver, pel febrer el jornal té.
No hi ha cap bon ametller, que no hagi florit el gener.
Polls de gener, cada ploma un diner.
Per Sant Vicenç, el sol toca pels torrents, allà on no tocarà, ni camps ni vinyes vagis a plantar.
Pel gener el camp llaurar, la vinya podar i el vi trascolar.
Per Sant Antoni, el de gener, fa gran festa el bon carreter.
Després de gener, poda l'arbre fruiter.Pel gener, tanca la porta i encén el braser.
Pel gener, poda l'ametller.
Pel gener mana la lluna, i pel juliol mana el sol.
Pel gener, la neu s'asseu com un cavaller.
Pel gener, tanca la porta, encén el braser, i jau al paller.
Per lluna clara, el mes de gener.
Si vols tenir un bon aller, l'has de fer a la lluna vella de gener.
Al gener, els ous a cap diner.
Gener amarat, mig any assegurat.
Pel gener, el millor ofici és pastisser.
Al gener, tanca la porta i encén el braser.
Qui rega en gener, posa blat al graner, palla al paller i oli a l'oliver.
Si el mussol canta al gener, un altre hivern que ve.
Si al gener la merita va per l'horta, fes foc i tanca la porta.
De la flor de gener, ningú no ompli el graner.
L'aigua de gener, ompli el paller.
Pel gener treu flor l'ametller.
Gener florit, abellar ric.
Les gelades de gener fan florir l'ametller.
Gener gelat, fa el maig florit i gemat.
Pel gener la canya al raconer i pel març la canya al braç.
Flor de gener no omple el pener.

8.1.07

Poesia juvenil i cançons d'autor

Moltes vegades, per tal d'introduïr en ESO i Batxillerat la poesia, aprofitem les cançons d'autor. A internet hi ha moltes pàgines sobre aquest tema, però hui m'agradaria presentar-vos una que trobe molt interessant: Canción de autor en español. El recull està fet per Ángel Ricardo Puente Pérez. Podem trobar cançons d'Alaska, Ana Belén, Mecano, Pdro Guerra, Celtas Cortos, etc. Suposem, a més a més, que anirà afegint-ne més.
Per a treballar la poesia juvenil a l'aula les cançons són un molt bon recurs. Ja us aniré contant les meues experiències sobre aquest tema. De vegades no l'utilitzem perquè ens falta temps per a buscar material. Doncs... ací en teniu: http://canciondeautorenespanol.blogspot.com/ .

Si el que busqueu són cançons en català de diferents estils en ACIC (L'Associació de Cantants i Intèrprets Professionals en Llengua Catalana ) podem trobar una relació de fonogrames de música en llengua catalana editats entre 1994 i 2005: http://www.acic.es/mcc/index.html. No hi trobem la lletra, però conèixer els autors i l'obra ens facilitaran la seua recerca.

Activitats de poesia infantil a l'aula: Joguipoemes


De nou les tasques diaries i quotidianes marquen el dia a dia dels xiquets i xiquetes (també els majors). Hui és un dia de retrobament, després de les vacances de Nadal. Els comentaris més típics i llògics giren al voltant dels regals que el Pare Noel i els Reis Mags ens han portat.

Podem aprofitar per realitzar una activitat poètica, senzilla i motivadora, que compartirem amb tota la classe. Qualsevol oportunitat és interessant per a introduïr la poesia infantil a l'aula.


Joguipoemes.- Es tracta de que cada xiquet i xiqueta trie, d'entre tots els regals rebuts, el que més li haja agradat. Escriurem a la pissarra un llistat de tots ells. Després, crearem un rodolins senzills -o més complicats per als alumnes més fadrins). Encapçalarem cada estrofa amb el següent vers: Tinc per a jugar...
Per exemple:

Joguipoemes

Tinc per a jugar
un camió
que és campió.
*
Tinc per a jugar
una nina
vestida de ballarina.
*
Tinc per a jugar
un baló
molt rodó
*
Tinc per a jugar
uns llibres
amb tigres.
*
Tinc...
*
I amb tots els companys
jugue tot l'any,
compartint llibres i joguines.


Al finalitzar el joguipoema hi tindrem un gran poema de la classe, que podem escriure, imprimir, il·lustrar, enviar a casa, etc. A aquest poema podem afegir-li música -si és de perdusió millor, doncs la paraula "tinc" presta molt a posar-li ritme-. També podem realitzar un antipoema, negant tot allò que abans hem afirmat, o pensant en joguines que no hi tenim i ens agradria tenir, o joguines que mai ens agradaria tenir. Com sempre, la imaginació dels xiquets ens desbordarà i anirà donant-mos pistes de com continuar.

Passeu-ho bé!


Juan Ramón Jiménez i Libros de amor, nou llibre de poesia

Aquest any veurem a la llum un poemari inèdit de Juan Ramón Jiménez, Libros de amor. Acostumats com estem els seus lectors a la poesia platònica i simbólica, ací hi trobarem uns poemes d'un marcat caràcter eròtic. Coneixerem al gran poeta en altra vessant, com un gran i actiu amant, tot abans de conèixer a la seua dona Zenobia Cambrubí.
...sin abandonar su profundo lirismo y transcendencia, Juan Ramón plasma aquí un erotismo y una sexualidad muy explícitas que eran incluso extrañas para la época y concretamente para la lírica española.

Els poemes estan escrits entre 1910 i 1911. En aquest nou llibre, recuperat dels arxius històrics i de Port Ric, es reuniran 80 o 90 poemes, 25 d'ells totalment desconeguts. El llibre estarà publicat per l'editorial Lineo, sota la direcció de José Antonio Expósito.
Ben segur que als joves lectors els agraden aquests poemes, així, a més, descobriran a un Juan Ramón que res té a veure amb Platero i jo, i tal vegada s'obriga el camí a altres lectures i versos de l'autor.

5.1.07

Més premis per a poetes infantils

Caja de Duero patrocina el premi "Escolares en el Paseo de Cánovas, Premio Gabriel i Galán", amb l’objectiu de fomentar la creació poètica entre els escolars de Càceres.
En aquesta huitena convocatòria han estat guardonats tres xiquetes i un xiquet: Marta Ruíz Fernández, del col·legi l’Asunción, amb la poesia El valor de la amistad; Isabel Sereno Ramos, del col·legi Prácticas amb la poesia Un pequeño rosal; Esther García Paloma, del col·legi Moctezuma, amb la poesia El hambre en el mundo; i Juan Carlos Varques-Menau, del col·legi Francisco Pizarro (tots col·les de Càceres), amb la poesia El mar.
Els guardons per aquests menuts poetes s’entregaran el dia dels Reis Mags. Aquest any han participat 1.674 poemes. Hi ha cantera a Càceres, pel que hi podem comprovar.
El mar

El mar es tan inmenso

como un universo,
en el que no hay planetas
pero sí miles de aletas.
A veces se enfurece
y se pone bravucón
¡como un león!
Otras veces está tranquilo,
entonces nos da un respiro.
La il·lustració pertany al quadre de Picasso, Jove llegint en la taula (1934)

Reclamos de luz, projecte d’art i poesia a Cantàbria

La Direcció General de Joventut del Govern de Cantàbria acaba de presentar un projecte singular: Reclamos de luz. Aquest projecte reuneix a 8 joves poetes: Alberto Santamaría, Maribel Fernández Garrido, Vicente Gutiérrez, Guillermo López, Jesús Salceda, Paul Herrera, Marcos Díez i Noé Ortega Quijano, que recreen l’univers marí i la seua conexió amb la terra, de la que el far és un poderós símbol.
Huit poetes, com huit són els fars que existeixen a Cantàbria. Des de la mirada d’aquests joves escriptors surten uns cinquanta poemes, que junt a l’obra gràfica d’Eduardo Sanz, s’exposen, des del dijous dia 4 de gener, en la Sala Isla de Mouro del Centro de Arte Faro de Cabo Mayor.
A més a més, aquesta obra gràfica i poètica s’ha reunit en un llibre, amb una edició inicial de 500 exemplars. Últimament l’activitat poètica de Cantàbria és força fructífera, com es pot comprovar en diferents fòrums, debats, recitals, tallers, publicacions, convocatòries públiques, etc.
Ens alegrem d’aquesta iniciativa institucional –que prenguen bona nota altres institucions d’arreu el nostre país-. Qui sembra, recull.

2.1.07

El concurs Chiquipoetas ja té guanyadora


Clara Fernández de Bobadilla és la guanyadora del concurs "Chiquipoetas", convocat pel Centre Cultural Ibercaja. Clara, de 10 anys, està feta tota una poeta. És interessant l'entrevista que hi dona al Correo Digital (Bizcaia). Un bon exemple de com des de casa i des de l'escola es promociona la lectura i l'escriptura.
Caldria fomentar més aquest tipus d'iniciatives per part d'institucions públiques i privades. Cal fer "cantera", com en els esports, i valorar als xiquets i xiquetes que els agrada escriure.

Enhorabona, Clara!


Teatro

Disfrázate de careta y no seas quien eres
cuando subes a un escenario, aunque estés muerto no mueres.
Acaricia la tela que te convierte en un ser extraño.
Pon amor a las palabras que aún nos enorgullecen
Espera el momento de salida, pero jamás llegues a la meta.
Recuerda el recuerdo del pánico y destrózalo.
No eres nadie ni nada, pero eres cualquiera y a la vez todo.
Haz un ser vivo de un papel inerte.
Acurrúcate en una esquina y no seas nadie.


La il·lustració és de Yuriko Miyamoto.

Bajo el hechizo de la luna: llibre de poesia infantil multilíngüe


De entre els llibres de regal que aquest any no ens podem oblidar està Bajo el hechizo de la luna. És un llibre súper-xulo. És un tribut a l’art d’il·lustrar el llibres per a xiquets i joves. 32 dels més destacats il·lustradors de tot el món han colaborat i cadascú d’ells ha triat un text per acompanyar les seues il·lustracions, basant-se en texts del folklore infantil dels seus països –cançons de bressol, endevinalles, rimes, jocs, poemes, etc-. A més estàn al seu idioma original i amb la seua traducció al castellà (de Jorge Lujàn).
El llibre és un homenatge a l’IBBY (International Board on Books for Young People), que porta quasi quaranta anys premiant la il·lustració infantil de gran qualitat. La secció espanyola és l'OEPLI.

L'obra està editada en Espanya per SM i suposem que a partir d'ara estarà a totes les biblioteques, escoles i cases. Està recomanat per a gent de 2 a 100 anys.

Un plaer per a mirar, llegir i escoltar. Però, a més a més, un llibre que dona pas a realitzar moltes activitats al voltant de la poesia i la il·lustració. Encisador.

Sylvia Dupuis i Las diez gallinas


Ara que ja tenim els Reis Mags ben prop no podem oblidar-se de regalar llibres als més menuts i cal incloure, com no, algún llibre de poesia. Us volem recomanar el llibre editat per Edelvives Las diez gallinas, de Sylvia Dupuis.
El llibre va adreçat als més menudets, doncs està dins d’una col·lecció - Luciérnaga, col·lecció que us recomanem, doncs els seus llibres són molt divertits- amb tapes dures i de cartoné plastificat, de format apaisat. Amb unes il·lustracions senzilles, coloristes i amb força humor. Textos breus, rimats i d’acord amb les il·lustracions. S’obri i es tanca amb una quarteta explicativa i la resta del llibre enumera, amb rodolins, els increïbles llocs on ponen les 10 gallines. Presenta els números de l’1 al 10 i els colors.
Sense dubte, un llibre que els encantarà als més menuts de la casa (també als adults que comparteixen la seua lectura).

María García Esperón i Tigres de la otra noche



L’escriptora María García acaba de publicar, en l’editorial Fondo de Cultura Económica, el seu últim llibre de poesia infantil titolat Tigres de la otra noche. Segons la propia escriptora el gènere de la poesia infantil és un dels menys explorats. El poemari va ser guardonat amb el “Premio Hispanoamericano de Poesía Infantil 2005”, que otorga la Fundación de las Letras Mexicanas i el Fondo de Cultura Económica. Aquesta és la seua primera obra versada en aquest gènere i adreçada al públic infantil. L’autora ha nascut a Mèxic i va participar al certamen sota el pseudònim da Sana Khon. El guardó comporta el lliurament econòmic de 200 mil pesos i la publicació del llibre, tal i com ara podem comprovar.


Tigres de la otra noche està integrat per 20 poemes curts, son, por decirlo de alguna manera, una serie de ensoñaciones que fueron escritas en una sola tarde y que componen un texto en forma circular. Maria Garcia, molt encertadament, comenta que: Generalmente entendemos como poesía para niños la rima ripiosa. Aunque por supuesto existen rimas populares muy hermosas. Este libro se lo leí a mi hijo cuando tenía 10 años y el niño me dijo: '¡Mamá, la poesía es como el aire!' Y es cierto. Platón decía: la poesía es algo liviano, alado y sagrado. El aliento poético tiene un soporte que son las palabras, pero en realidad es aire.


Compartim amb ella els seus comentaris: Debemos tomar conciencia todos, las mamás, los papás, los maestros, los que tienen que ver con los libros, de que la poesía se busca. Creo que el gusto está echado a perder y la sensibilidad está tapada debido a la cultura televisiva. Y una manera de sensibilizarnos es con los libros.


Podem llegir alguns dels seus escrits al seu blog: http://teladepenelope.blogspot.com/ . Actualment coordina un taller de creativitat per a xiquets al Museu Tecnològic de la CFE, a més d’impartir conferències i tallers en escoles d’Educació Primària, Secundària i Universitària, sota el lema “La Ciencia Recreativa”.
El encantador de serpientes
me contó una historia
en la que vi pasar al tigre.
Veloz.
Como una flecha.
Como su nombre
.No se detuvo al llegar al río.
Saltó en medio de las aguas.
Yo lo seguí.
Yo valiente.
Yo veloz.
Como un tigre.
*
Escondido.
Agazapado entre las flores.
Soñoliento.
Coronado de rosas.
Rey en su jardín,
oculto por sus rayas.
El tigre de la alfombra
sabe que es mirado
solamente por mí.